Autotuning is in wezen de aanpassing van een voertuig om te voldoen aan een andere reeks esthetische prestatiebehoeften dan die waarvoor het oorspronkelijk was ontworpen. Over het algemeen beschouwen de meeste mensen auto’s als gewone auto’s, maar er zijn ook andere functies waarmee rekening moet worden gehouden, zoals hun ophangingssysteem, motoren en vele andere componenten. Sommige auto’s kunnen zelfs worden aangepast voor een lager brandstofverbruik, betere prestaties of gewoon om de rijervaring van de bestuurder meer ontspannen en comfortabel te maken. Voordat men zich echter te diep verdiept in autotuning, zijn er enkele nadelen en voordelen van autotuning. Als u zowel de voor- als nadelen van autotuning kent, kunt u uiteindelijk bepalen of het geschikt is voor uw specifieke voertuig.

De voordelen van autotuning zijn vrij duidelijk in die zin dat het de manier waarop uw auto klinkt en eruitziet drastisch kan verbeteren. Sommige auto’s hebben zelfs de mogelijkheid om het stereosysteem te upgraden, wat slechts een voorbeeld is van de unieke functies die beschikbaar zijn. Er komt echt geen einde aan de mate van maatwerk waarmee een persoon zijn of haar voertuig beter kan laten klinken en er beter uit kan laten zien dan ooit tevoren.

Naast de voordelen van autotuning zijn er ook enkele nadelen waarmee rekening moet worden gehouden. Als u een aanzienlijke hoeveelheid tuning van uw auto gaat uitvoeren, moet u enige mechanische vaardigheid hebben. Met andere woorden, u moet de kracht hebben om de krachtbron, de distributieriem, de koppelingen enzovoort te kunnen hanteren en wijzigen. Je moet ook gedegen kennis van elektronica hebben om een van de elektronische upgrades te installeren die kunnen worden gedaan met de nieuwe distributieriem, of door de olie-, transmissie- of luchtfilters te vervangen.

In het verleden hebben we al vermeld dat sommige turbomotoren extra afgesteld moeten worden als u hun brandstoftoevoer wilt verhogen. Turbomotoren zijn over het algemeen duurder om te maken dan een conventionele motor, omdat deze een grotere inherente energie heeft. Wanneer u de werklast van de turbo verhoogt, nemen de mechanische beperkingen toe, en dit verhoogt de slijtage van de motor. Als u op zoek bent naar manieren om de brandstoftoevoer te verhogen en tegelijkertijd het geluid en het vermogen van de auto te verminderen, kunt u de traditionele methoden zoals de afstemming en distributieriemen misschien niet gebruiken. Om deze reden zijn veel tuners begonnen te kijken naar het turbolader van hun motoren, en deze procedure omvat het vervangen van de turbolader.

Een ander nadeel van voertuigen met turbocompressor is dat het brandstofverbruik in het algemeen lager zal zijn als de turbocompressor erbij betrokken is. De toename van de belasting betekent dat u meer brandstof moet verbranden om dezelfde vermogenswinst te behalen als een conventionele turbo. Als u van een milde naar een krachtigere motor gaat, moet u uw brandstoftoevoer aanpassen aan de gewijzigde cilinderinhoud. Dit proces staat bekend als verplaatsingsmapping en is iets dat veel autotuners al geruime tijd doen.

Turbocharging wordt meestal gedaan door professionele autotuners die ook de inlaatlucht afstemmen. Ze weten hoe ze de luchtstroom moeten regelen om het brandstofverbruik te maximaliseren en de uitlaat toch goed te laten klinken. Het is mogelijk om uw auto van een turbocompressor te voorzien zonder hulp van een professional, maar als u echt meer pk’s wilt, moet u overwegen iemand in te huren die brandstofinjectie doet. Brandstofinjectie verbetert het vermogen van de verbranding door brandstof onder hoge druk in te spuiten, waardoor het brandstof- en gasvolume toeneemt. Injectie is ook erg belangrijk voor prestatievoertuigen, omdat het de kracht van een extra turbo geeft, zonder aan pk’s in te boeten.

Klik hier voor meer informatie Chipperformance.nl